Navigation
  • Nasza historia
    Jak Dynasit® zawitał do Polski
  • Blog
  • DLA ZDROWIA PLECÓW
    W pracy, w domu, w podróży
  • SIEDZENIE BEZ BÓLU
    Ulga dla kości ogonowej i krocza
  • W CIĄŻY I PO PORODZIE
    Dla mamy i dziecka
    Nowość
media

 "Ile jest prawdy w dynamicznym siedzeniu?"


Tytuł oryginalnego artykułu:


"Czy gimnastyka korekcyjna musi być nudna? Wykorzystanie powierzchni niestabilnych w profilaktyce wad postawy u dzieci".

("Do posture correction exercises have to be boring? Using unstable surfaces to prevent poor posture in children").

Źródło: Medical Studies / Studia Medyczne. 2016, Vol. 32 Issue 2, p116-122. 7p. 2 Charts.


Autorzy:

Jankowicz-Szymańska Agnieszka (jankowiczszymanska@gmail.com)

Mikolajczyk Edyta


W opisie czytamy:


Wady postawy u dzieci są powszechnym problemem. Pojawiają się najczęściej we wczesnym wieku szkolnym i – niekorygowane – szybko postępują w okresie dojrzewania.


Cel pracy:

Znalezienie metody zapobiegania wadom postawy, która byłaby efektywna, atrakcyjna dla dzieci i możliwa do szerokiego zastosowania w szkołach. 


Jak przeprowadzono badanie?

Na początku (wrzesień) i pod koniec (czerwiec) roku szkolnego zostało przebadanych 77 uczniów. Spośród nich 19 dwa razy w tygodniu wykonywało ćwiczenia korekcyjne na powierzchniach niestabilnych, 41 dzieci siedziało podczas lekcji na poduszkach sensomotorycznych, a 17 dzieci stanowiło grupę kontrolną. 


- Zmierzono masę i wysokość ciała. 

- Obliczono wskaźnik masy ciała. 

- Oszacowano symetrię położenia wybranych punktów anatomicznych: wyrostków barkowych łopatki, kątów dolnych łopatki, szczytów talerzy biodrowych, kolców biodrowych przednich górnych i tylnych górnych. 


Wykorzystano elektroniczny Duometr. 


Oszacowano różnice międzygrupowe i zmiany, jakie zaszły w postawie ciała u uczniów w każdej z grup pomiędzy pierwszym i drugim badaniem. 


Wyniki:


W pierwszym badaniu nie dostrzeżono istotnych różnic międzygrupowych w jakości postawy ciała. W drugim badaniu odnotowano istotną poprawę ustawienia barków, łopatek i miednicy u dzieci, które siedziały na poduszkach sensomotorycznych, oraz poprawę ustawienia talerzy i kolców biodrowych u dzieci ćwiczących systematycznie na powierzchniach niestabilnych. 


Wnioski: 


Ćwiczenia z zastosowaniem powierzchni niestabilnych i siedzenie na poduszkach sensomotorycznych podczas lekcji mogą stanowić skuteczną alternatywę dla tradycyjnej gimnastyki korekcyjnej. 


Baza danych: Academic Search Complete


Podsumowanie:

Jak widać w przedstawionym badaniu dynamiczne siedzenie to nie wymysł marketingowców, lecz realny proces usprawniający nasze ciało, który uruchamia się, kiedy siadamy na niestabilnym podłożu.


Kolejne artykuły wkrótce :-)

  • Jan 29, 2019
  • Komentarze: 0
Komentarze: 0

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

Prosimy uzupełnić wszystkie pola oznaczone gwiazdką*