"Ile jest prawdy w dynamicznym siedzeniu?"
Tytuł oryginalnego artykułu:
"Czy gimnastyka korekcyjna musi być nudna? Wykorzystanie powierzchni niestabilnych w profilaktyce wad postawy u dzieci".
("Do posture correction exercises have to be boring? Using unstable surfaces to prevent poor posture in children").
Źródło: Medical Studies / Studia Medyczne. 2016, Vol. 32 Issue 2, p116-122. 7p. 2 Charts.
Autorzy:
Jankowicz-Szymańska Agnieszka (jankowiczszymanska@gmail.com)
Mikolajczyk Edyta
W opisie czytamy:
Wady postawy u dzieci są powszechnym problemem. Pojawiają się najczęściej we wczesnym wieku szkolnym i – niekorygowane – szybko postępują w okresie dojrzewania.
Cel pracy:
Znalezienie metody zapobiegania wadom postawy, która byłaby efektywna, atrakcyjna dla dzieci i możliwa do szerokiego zastosowania w szkołach.
Jak przeprowadzono badanie?
Na początku (wrzesień) i pod koniec (czerwiec) roku szkolnego zostało przebadanych 77 uczniów. Spośród nich 19 dwa razy w tygodniu wykonywało ćwiczenia korekcyjne na powierzchniach niestabilnych, 41 dzieci siedziało podczas lekcji na poduszkach sensomotorycznych, a 17 dzieci stanowiło grupę kontrolną.
- Zmierzono masę i wysokość ciała.
- Obliczono wskaźnik masy ciała.
- Oszacowano symetrię położenia wybranych punktów anatomicznych: wyrostków barkowych łopatki, kątów dolnych łopatki, szczytów talerzy biodrowych, kolców biodrowych przednich górnych i tylnych górnych.
Wykorzystano elektroniczny Duometr.
Oszacowano różnice międzygrupowe i zmiany, jakie zaszły w postawie ciała u uczniów w każdej z grup pomiędzy pierwszym i drugim badaniem.
Wyniki:
W pierwszym badaniu nie dostrzeżono istotnych różnic międzygrupowych w jakości postawy ciała. W drugim badaniu odnotowano istotną poprawę ustawienia barków, łopatek i miednicy u dzieci, które siedziały na poduszkach sensomotorycznych, oraz poprawę ustawienia talerzy i kolców biodrowych u dzieci ćwiczących systematycznie na powierzchniach niestabilnych.
Wnioski:
Ćwiczenia z zastosowaniem powierzchni niestabilnych i siedzenie na poduszkach sensomotorycznych podczas lekcji mogą stanowić skuteczną alternatywę dla tradycyjnej gimnastyki korekcyjnej.
Baza danych: Academic Search Complete
Podsumowanie:
Jak widać w przedstawionym badaniu dynamiczne siedzenie to nie wymysł marketingowców, lecz realny proces usprawniający nasze ciało, który uruchamia się, kiedy siadamy na niestabilnym podłożu.
Kolejne artykuły wkrótce :-)
Prosimy uzupełnić wszystkie pola oznaczone gwiazdką*
Brak komentarzy